Lekcja 2: Hangeul - Spółgłoski

by - 12:04


Dzisiaj pod lupę weźmiemy koreańskie spółgłoski. Czy jesteście gotowi na drugą lekcję koreańskiego z serii "Koreania"? 


Poprzednim razem nauczyliśmy się, że kształt koreańskich samogłosek jak i spółgłosek ma swoje naukowe wyjaśnienie. Samogłoski powstały jako odzwierciedlenie wschodniej filozofii, która głosi, że niebo, ziemia i człowiek są podstawą całego istnienia. Zaś przy tworzeniu spółgłosek Król Sejong Wielki tym razem zasugerował się kształtem narzędzi artykulacyjnych podczas wymawiania danego dźwięku. Tak powstało 5 podstawowych spółgłosek: ', , , , '

  • Podstawowe spółgłoski: 

'' odwzorowuje kształt gardła/krtani podczas wymawiania tej spółgłoski.  

Kształt '' to języka gdy jego „początek” blokuje „otwór” gardła.  
Kształt '' odwzorowuje końcówkę języka, którą dotykamy wewnętrzną część dziąsła. 
'' przypomina kształt ust podczas wymawiania tej spółgłoski.
'' zawdzięcza swój kształt ułożeniem zębów przy wymawianiu tej spółgłoski.

  • Tworzenie pozostałych spółgłosek: 

To podstawowych spółgłosek dodając dodatkową linię bądź podwajając literę tworzymy nowy dźwięk.
Dzięki czemu w koreańskim alfabecie mamy 19 spółgłosek. 





'ㄹ' to oddzielna spółgłoska, której nie tworzy się poprzez dopisanie linii czy dopisanie dodatkowego znaku.  

  •  Wymowa spółgłosek:

Do koreańskich spółgłosek przydzieliłam ich polski „odpowiednik”. Proszę jednak pamiętać, że w wielu przypadkach nie jest to TAKA SAMA, a tylko PODOBNA/PRZYBLIŻONA wymowa. 

KOLEJNOŚĆ PODCZAS ZAPISYWANIA ZNAKÓW:
(Wypełnij tabelę odpowiednio napisanymi znakami:)

You May Also Like

3 komentarze

  1. Uwielbiam twoje lekcje zarówno na youtube, jak i na blogu. Tak się je przyjemnie czyta, że pod koniec mam w myślach "co? Tyle? Ja chcę więcej, powiedzcie mi więcej!"
    Cieszę się niesamowicie, że podjęłaś się nauczania widzów koreańskiego, myślałam, że umiem hangul, ale źle wymawiałam! Jesteś najlepsza ♥♥♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Nareszcie mam czas na naukę koreańskiego <3 Zaczęłam już wczoraj :)

    OdpowiedzUsuń
  3. O co chodzi w tym zadaniu na samym końcu?🤔 No nie rozumiem 😢

    OdpowiedzUsuń